Pirmssākumi

VAIDAVAS KAUSS - NO PIRMSĀKUMIEM LĪDZ MŪSDIENĀM.

KĀ SĀKĀS  MOTOSPORTS APĒ? ATSKATĀMIES VĒSTURĒ...
Vispirms - daži fragmenti no pagājušā gadsimta 70-to gadu preses.

„Lai paaugstinātu jaunatnes tehnisko zināšanu līmeni un izraisītu interesi par lietišķajiem sporta veidiem, Latvijas ĻKJS CK UN DOSAAF republikāniskā komiteja organizē mopēdistu un motovelosipēdistu krosu pusaudžiem.(...) Pirmajam etapam startu dos 12. septembrī Dores muižas trasē.(...) Sacensībās var piedalīties tikai ar Padomju Savienībā ražotajām mašīnām, tām jābūt tehniskā kārtībā. Uz stūres rokturu galiem jābūt ar gumiju apvilktiem cieta materiāla apaļiem uzgaļiem. Jābūt 3 elipses veida numura zīmēm (28x32 cm).”G. Putnis, komjaunatnes rajona komitejas instruktors. (Alūksnes rajona laikraksts” Oktobra Karogs”, 1971.g, 26.jūn.)

„Sacensībās motosportā uz starta izgāja zēni, kam vēl nav vadītāju tiesību, taču valsts autoinspekcijas darbinieki viņus par to nesodīja.(...) Par uzvarām individuālajā cīņā LĻKJS CK dāvātās „Zelta ķiveres” saņēma Veclaicenes astoņgadīgās skolas audzēknis Igors Pindris (...) „Zelta mopēda” izcīņas sacensību organizētāji cer, ka daļa no pusaudžiem kļūs par sportistiem un varbūt turpinās mūsu populāro motobraucēju Kārļa Ošiņa, Reiņa Rešetnika un Ērika Kiopes slavenās tradīcijas.”  Ē. Kehris (LTA), „Oktobra Karogs”, 1971.g. 7. dec.

Apē motokross sākās ar pašu zēnu konstruētiem motovelosipēdiem. Vecāku atbalstīti, Apes puikas ķīlēja braucamos, trenējās... Pirmā mototrase bija pie Kaktiņu ģimenes mājas Klusajā ielā, kur 1971. gadā notika arī pirmās nelielās sacensības. Uzvarētāji izcīnīja O.Kaktiņa virpoto kausu, vēlāk balvas bija zēnu pašu gatavoti kausi, medaļas un suvenīri.

Nākamos divus gadus sacensības risinājās Apes nomalē pie „Mežmalītēm”, lai motorizēto braucamrīku rūkoņa netraucētu pilsētas iedzīvotājus. Šo trasi tautā iesauca par "Teterlaipas trasi". Aizrautīgākie motobraucēji toreiz bija apenieši Ilmārs Palkavnieks, Aigars Slapjums, Ilgonis Karro, Gundars Levans, Juris Liepiņš, Gundars Gailītis, Arvis Turkopols, Andris Pilmanis, Jānis Ērmanis, Zigmunds Ratseps, brāļi Kaktiņi - Jānis, Guntars un Juris. Kopā ar viņiem trenējās un startēja Mārtiņš Meisters no Karvas un citi zēni. Daudzās sacensībās piedalījās gaujieniešu ekipāža Leonīds Krauze ar līdzbraucējiem Juri Nīmantu un Andreju Ščerbiņinu. Perspektīvs jaunais sportists bija Leonīda dēls Kaspars Krauze...

Gandrīz visi Apes zēni tolaik bija ieinteresējušies par motorvelosipēdiem, mopēdiem. Un ne tikai Apē - arī Virešos, Gaujienā, Zeltiņos un citur plašumā vērsās "trokšņu bums", kas daudziem kļuva par pamatu interesei par motoriem, tehniku. Guntars un Jānis  Kaktiņi, kā arī Jānis Ērmanis vēlāk piedalījās sacensībās, braucot blakusvāģu ekipāžās. Jānis Kaktiņš labi pieprot metāldarbus, ierīkojis plašu darbnīcu un joprojām, ja nepieciešams, palīdz sportistu motocikliem sametināt detaļas. Vairāki Apes sportisti jau no sacensību pirmsākumiem joprojām azartiski kopā ar savu jauno paaudzi  startē mopēdu sacensībās, un vienlaikus ir prasmīgi mopēdu mehāniķi:  brāļi Ainārs Karro un  Ilgonis Karro, Vilmārs Zaķis.  Viņi neatsaka, ja tiek lūgts padoms vai praktiska palīdzība mopēdu lietās. Toties M. Meisters šobrīd sporta gaitas aizrautīgi turpina kā futbola treneris Alūksnē.

Bet tagad jūsu uzmanībai "Vaidavas kausa" rezultāti pa atsevišķiem gadiem, cik izdevies atrast agrāko gadu preses materiālos...

1974. gadā par Vaidavas kausa" uzvarētāju kļuva Ilgonis Karro. (starp citu, uz goda pjedestāla  Zelta mopēda sasensībās viņš kāpa arī 2017.gada Vaidavas kausā"!)

1975. gadā "Vaidavas kausu" mopēdu klasē izcīnīja Arvis Turkopols. Šo vēsturisko, pašu zēnu rokām no koka virpoto kausiņu Arvis atdāvināja D.Ozoliņa Apes vidusskolas muzejam. Motorvelosipēdu konkurencē sīvā cīņā ar Ilgoni Karro  uzvaru "izrāva" Ilmārs Palkavnieks.

1976. gadā par "Vaidavas kausa" ieguvēju motorvelosipēdu klasē  kļuva Ilmārs Palkavnieks. Mopēdos veiksmīgākais bija Raitis Simsons (Cēsis).

Tad nāca laiks, kad tehniskā sporta organizators ne tikai Apē, bet arī visā Alūksnes rajonā bija Arvīds Levans. Viņš kopā ar Egonu Laicenu, Ojāru Slapjumu un citiem palīgiem, čakli  strādājot arī pašiem motopulciņa zēniem, izveidoja Apes mototrasi tagadējā vietā - pārskatāmajā „Dauškanu” piekalnē. Tur ar katru gadu  notika  aizvien plašāka mēroga sacensības.

„Apē notika Vaidavas kausa izcīņa jauniešiem ar motovelosipēdiem un mopēdiem. Vienlaicīgi tika arī izcīnītas rajona čempionu medaļas.(...) Rajona čempionu medaļas saņēma G.Levans, A.Slapjums un I.Karro. Visi viņi ir Apes vidusskolas audzēkņi.(...) Komandu kopvērtējumā ar viena punkta pārsvaru uzvaru izcīnīja cēsinieki. Sacensības notika teicami iekārtotā trasē. Tas A. Levana, O.Slapjuma, E .Laicena un citu sabiedrisko aktīvistu nopelns.”O.Saksis, ”Oktobra Karogs”, 1976.g.


Vispirms republikas, vēlāk Vissavienības mērogā par sevi lika runāt toreizējie jaunie Apes (un Alūksnes rajona) motosportisti – Ainārs Karro, Mairis Levans, Indulis Kārkliņš, Aivars Miks un citi.

„Sabiedriskā kārtā jauniešu vadību uzņēmās A. Levans, jo viņa puika par mopēdu vien runāja. Tā kā visi mopēdisti mācījās Apes vidusskolā, tad, direktores atbalstīts, izveidojās motopulciņš, apvienodams vienpadsmit entuziastus.(...) Pēc pirmajām sacensībām, redzot zēnu ieinteresētību ne tikai braukt, bet arī remontēt savu tehniku, vecāki sāka palīdzēt. Tieši Apē pašlaik ir vislielākie entuziasti, un tieši šeit izveidojās ne tikai pašas pirmās tradīcijas, bet arī zināma tehniskā bāze, protams, visai primitīva, par jauno sportistu vecāku līdzekļiem gādāta, tomēr bāze.Novēlējums palikt nepārspētiem Biķernieku trasē tika izpildīts. Mopēdistu klasē pirmais I. Palkavnieks, otrais I.Karro, ceturtais G.Levans, piektais A.Slapjums.” I.Klajums, ”Oktobra Karogs”, 1976. g. 1. aug.

Pēc Egona Laicena trases priekšnieka pienākumus veica Sandris Janušs. Stāvos trases tramplīnus ar traktoriem līdzināja Aivars Putniņš, Vilis Sprancis, Ilmārs Zass, nebaidoties no šī diezgan riskantā darba.

Neatlaidīgi, par fanātiski darbojoties motosportā, apenieši spējuši sasniegt daudz. Nav trūcis problēmu – gan finansiālu, gan citu.


Atkal ieskatāmies vēsturē:

Apes pilsētas tautas deputātu padomes izpildkomitejas priekšsēdētāja I. Šalajeva atzīst: „Patīkami, ka zēni nodarbojas ar motosportu (...) Taču šo te darbu vajadzētu vairāk sistematizēt, arī plānot. Baidos, ka tāda vienpusīga aizraušanās var kaitēt personības attīstībai." Brīžam vēl tagad atskan motoru trokšņa rezonanse: „Ja būtu mana griba, tad neviens puika ar to „stikla griezēju” te neganītos...Jānis Vahers. „Padomju Jaunatne”, 1977. 18.sept.

Pirmajos „Vaidavas kausa” gados mūsu motosportistiem sīvāko konkurenci sastādīja cēsinieki, ogrēnieši, alojieši, Cēsu moto sekcijas „Dzirkstele” sportisti ne reizi vien izcīnīja Vaidavas kausu, un 1978. gadā pēc trīs uzvarām paturēja to „mūžīgā glabāšanā”.

1977. gadā "Vaidavas kausā"  uzvarēja Aldis Simsons (Cēsis).

1978. gads. „Vaidavas kausā”  motociklu klasē uzvarēja Jānis Vilders (Cēsis), bet Alūksnes rajona jauniešu čempionāta medaļas saņēma Ainārs Karro, Mairis Levans, Ilmārs Palkavnieks, Ivars Karķis, Ivars Kalniņš, Guntis Meisters.

1979. gadā Apē notika Latvijas PSR „Zelta mopēda” komandu fināls un individuālais pusfināls gan pilsētu, gan lauku rajonu grupā. Ainārs Karro uzvarēja motorvelosipēdu klasē, mopēdos- A. Airis (Ogre).

1980. gads. Apē tiek rīkotas „Zelta mopēda” desmitgades jubilejas sacensības. Motovelosipēdu klasē 54 dalībnieku konkurencē pārliecinoša uzvara Aināram Karro. Apeniešiem arī uzvara kopvērtējumā un balva – motovelosipēds.

1981. gads.  "Par „Vaidavas kausa” uzvarētājiem kļuva rajona pionieru nama komanda, kuras sastāvā cīnījās un pirmās vietas guva apenieši M.Levans, A.Karro un alūksnietis I.Kārkliņš. M.Levans izmēģināja veiksmi 125 kubikcentimetru klasē un arī uzvarēja. Maira treneris ir brālis Gundars, kas pats šajās sacensībās startēja ārpus konkurences.” A.Lejnieks,”Oktobra Karogs”., 1981.g. sept.

1982. gads. Aprīlī Apē notika LPSR ziemeļu zonas motokrosa pirmais etaps. Apes mototrasē savus spēkus izmēģināja gandrīz divi simti sportistu no 12 komandām. „Vaidavas kauss” notika  25. un 26. septembrī. Daudzu tūkstošu skatītāju uzmundrināti, motovelosipēdisti startēja 45 un 50 cm3 klasēs, jaunieši ierastajās 125 – 175 cm3 klasēs. Šajā gadā Apē startēja arī pieaugušie krosisti 125, 250, 350, kā arī 500 cm3 klasēs. Pirmo reizi sacensībās piedalījās un kopējā startā devās arī vairāki desmiti blakusvāģu – 650 un 1000 cm3 klasēs:

”Dalībnieki – vienpadsmit sporta meistari, 26 meistarkandidāti, 49 pirmās un otrās klases motokrosisti, nemaz nerunājot par pārējiem, kuru kvalifikācija vēl neatbilst tik augstai klasei. Pavisam šogad uz sacensībām Apē pieteicās 174 motosportisti, kas pārstāvēja 34 komandas. Tajā skaitā 11 mūsu kaimiņu igauņu un viena lietuviešu komanda. (... ) Republikas motosporta federācijas priekšsēdētāja vietnieks V. Kleinbergs atzina, ka trase ir ļoti laba, atbilst visām mūsdienu prasībām, ir labi pārredzama. Šeit var droši rīkot jebkuras Vissavienības sacensības.”A.Zaļais, „Oktobra Karogs”, 1982.g. 14. okt.

Šajās sacensībās  250 cm3 klasē motocikliem uzvarēja Valdur Kahro (EE),125 cm3 motociklos jauniešiem un motorvelosipēdos-Indulis Kārkliņš,  spoerta motociklos 125 cm3- Andris Apalups. Z.Zālmaņa izcilajā fotogrāfijā iemūžināts Andris aiz kritienā lidojošā Vitālija Bogomazova...

1983. gads. Apē notiek Baltijas čempionāts motokrosā. „Vaidavas kausā” piedalās ap 200 sportistu no vairāk kā 40 komandām, tai skaitā arī Igaunijas un Pleskavas klubi. 5 motociklu klases, katrā notiek divi braucieni. Trasē ir uzcelta tiesnešu un informatoru mājiņa. Komandu cīņā Alūksnes RARA komanda iegūst 1. vietu, bet Mairis Levans izcīna 3. vietu , Ainārs Karro un citi Apes jaunieši ar vecāku atbalstu būvē minimotociklus. Gundars Levans izcīna sporta meistarkandidāta nosaukumu.

230 cm3 klasē uzvaru izcīnīja Aivars Leoks(EE). 50 cm3 klasē motorvelosipēdiem vinnēja K.Vaht (EE), 125 cm3 motocikliem Ģ.Mūrnieks, 350 cm3 motocikliem- J.Melgalvis (Valmiera).

1984. gads. Apē notiek „Zelta mopēda” PSRS čempionāts. Piedalās 42 komandas, ap 350 sportistu no Krievijas (KPFSR), Igaunijas , Lietuvas, Latvijas. Apes trase atzīta par vienīgo līdzvērtīgo trasi Biķerniekiem.

„Vaidavas kausa”  laureāts- V. Bobkovs. 45 cm3 Motovoelosipēdu klasē uzvarēja R.Ruciņš (Valmieras p/s "Skaņaiskalns"),  50 cm3 klasē - E.Skopāns  (Gulbenes kolh."Spars"). 250 cm3 klasē uzvar Aivars Leoks no Igaunijas(Somerpalu.) 125 cm3 klasē - Andris Ķikulis no p/s "Ogre", 350 cm3 klasē veiksmīgākais -  E.Demiters no Liepājas "Atlantijas".

Startā devās  blakusvāģu ekipāžu rekordskaits - 41, starp kurām neatklaidīgi cīnījās arī apenieši Jānis Kaktiņš un Jānis Ērmanis. Sasummējot punktus „Vaidavas kausu” komandu vērtējumā izcīna Jelgavas rajona kolhoza „Nākotne” komanda.

Apes motosportistu izlasē 1984.gadā ir pavisam 27 dalībnieki un 5 kandidāti. Tiek iegādāta speciāla automašīna motosportistiem.

1985. gads. Apē notiek ne tikai tradicionālais motokross „Vaidavas kauss”, bet arī jau otro reizi – Vissavienības „Zelta mopēda „ izcīņa. Par šīm cīņām, kur piedalījās ne vien 194 zēni un 4 meitenes, presē  rakstīts: "Visaugstāko panākumu guva K.Krauze, izcīnot pirmo vietu "rūķīšu" (jaunāki par 12 g.) 50 kub.cm.mopēdu klasē. R. Keomeģis- 3.vietu 45 cm3 klasē, R. Rāgs bija 8.vietā. Iepriecināja (...) L.Timofejeva, startējot 45 kub, cm „lietpratējos”. Parādot māku, labas iemaņas pielijušajā trasē, viņa kļuva par sacensību uzvarētāju un speciālistu skatījumā var kļūt par labu motobraucēju” .Valters Reigass, „Oktobra Karogs”, 1985.g.14. okt. "Vaidavas kausā"  uzvarēja Zigmunds Rudovics (Saldus).

1986. gads. „Vaidavas kausu” komandu vērtējumā  izcīnīja Liepājas motoklubs „Atlantija”. Pavisam piedalījās 46 komandas, katrā 4 dalībnieki. 125 cm3 klasē no 56 dalībniekiem uzvarēja U.Odiņš, M. Levanam 3. vieta, A. Karro – 6. vietā.

1987. gads. „Vaidavas kauss” - 39 komandu konkurencē atkal liepājniekiem. Lielisku sniegumu 500 cm3 klasē rāda Viesturs Gaušis, diemžēl uzvarēt viņam liedza tehnikas kļūme. Uzvara- Normundam Dūčim.

Augustā Apē notika  PSRS čempionāts motokrosā, kurš bija teicami noorganizēts. Apes mototrasē  atkal jauni uzlabojumi, pilnveidojumi. Trases apļa garums – 2,7 km.

RARA motoklubam iegādāts autobuss. Nodibināts tehniskais sporta klubs (TSK)”Ape”.

1988. gads. "Vaidavas kausā" piedalās ap 50 komandas. Viskuplākais dalībnieku skaits – 125 cm3 jauniešu klasē, tādēļ tika rīkoti 2 pusfināli. M. Levans - 500 cm3 klasē - 3. vietā. Uzvarētājs V. Bobkovs.

Pirmo reizi sacensībās bija redzams starts ar motociklu „Yamaha”, kas tomēr salūza... (Būtu interesanti uzzināt, kurš sportists ar to brauca?) Pirmo reizi notika loterija uz ieejas biļetēm (tika izlozēti mokiks, velosipēds, ledusskapis).

1989. gads. „Vaidavas kausā” startē 42 komandas, vairāk nekā 300 sportistu. Uzvarētājs - Viesturs Gaušis!

Šajā gadā Apes motokrosisti piedalījušies 34 sacensībās. Mairis Levans – Latvijas čempions 500 cm3 klasē. No sacensībām Ungārijā Apes motosportisti pārveda kausu par 4. vietu.

  • 2023-03-06